Ik pleit er voor om binnen het onderwijs meer aandacht te geven aan de emotionele ontwikkeling van kinderen. Dus stel ik voor om een nieuw vak te introduceren, Levensles! Waarom, nou dat zal ik je vertellen!

0 tot 10 jaar

Van 0 tot 10 jaar is het leven voor een kind heel simpel. Als jij iets niet wilt, dan doe je het niet. Als je boos  bent dan laat jij het duidelijk merken en als het niet gaat zoals jij wilt, haal je alles uit de kast om het voor elkaar te krijgen. Kinderen van die leeftijd denken niet na, die handelen gewoon. En daarmee zijn ze heel duidelijk. Of het is leuk, of niet!

10 tot 20 jaar

Tussen de 10 en 20 jaar wordt jij je  meer bewust van het leven en de verplichtingen die daarmee gepaard gaan. Je moet o.a. naar school, meehelpen in huis, misschien een baantje zoeken. Daarnaast kopieer je het gedrag van ouders, vrienden, familieleden of personen die belangrijk voor je zijn. Vaak gebeurd dit onbewust. Je weet niet beter!

20 tot 30 jaar

Tussen je 20ste en 30ste levensjaar ben je klaar met school en ben je zogezegd zelfstandig. Je gaat op eigen benen staan, zoekt een baan, koopt  een huis en sticht een gezin. Tijd om na te denken heb je niet zoveel.  Op basis van de door jou opgedane kennis en ervaringen vanuit het verleden maak  jij jouw keuzes!

30 tot 40 jaar

Tussen je  30ste en 40ste levensjaar loop je ergens vast.  Je beseft steeds meer dat de keuzes die je gemaakt hebt en wie je bent, grotendeels voortkomen uit de conditionering die je tijdens je jeugd hebt opgedaan. En nu merk je dat jij je niet gelukkig voelt. Vaak gaat dit besef gepaard met een crisis. Tijd om terug te gaan naar de basis!

40 tot 50 jaar

Tussen je 40ste en 50ste levensjaar maak jij keuzes die jou helpen om weer dichter bij jezelf te komen en daag jij jezelf uit om de door jou opgedane conditionering, die gepaard gaat met emotionele afhankelijkheid, te herkennen en los te laten. Dit geeft je de mogelijkheid om op basis van wie je wilt zijn nieuwe overtuigingen te creëren, gebruik makend van de ervaringen vanuit jouw kindertijd. Toen wist je namelijk precies wat je wilde!

Conclusie

Wat als je nou tijdens de middelbare school levensles gekregen zou hebben. Lessen die je bewust maken van je overtuigingen, je normen en waarden, hoe je keuzes maakt, wat jou motiveert, wat jij belangrijk vindt, hoe jij naar jezelf kijkt en daar met je klasgenoten over in gesprek kan gaan. Daarmee leer je niet alleen jezelf kennen maar ook de ander. Best wel belangrijke en interessante informatie als je aan het begin van jouw leven staat. Dan hebben sommigen daar misschien geen 50 jaar voor nodig!